Kilpailuanalyysi - Kilpailun Rakenne

Kilpailuanalyysin lähtökohta on luoda kokonaiskuva kilpailun rakenteesta. Kilpailuanalyysi on merkittävä tekijä kilpailustrategian ja taktiikan suunnittelussa ja suunnitelman onnistumisessa.

 

Kilpailuanalyysin soveltuvuus.

• Pyritään edelläkävijyyteen.

• Etsitään omaa positiota kilpailun rakenteessa.

• Ollaan tehostamassa kilpailustrategiaa ja taktiikkaa.

• Yrityksellä on tarve pysyä kilpailun kehityksen mukana.


Trendit!

Yritykset oppivat yhä nopeammin kilpailun periaatteet. Aliarvioimalla kilpailua, sopeutumalla kilpailutilanteeseen, rakentamalla asiakaslähtöisen strategian tai kilpailemalla paremmuudella, yritys luo paremmat mahdollisuudet kilpailijoille ja uusille tulokkaille.

 

• Johtajista 77% ei opi kilpailusta riittävän nopeasti.

• Reagoidaan vasta kun talo palaa (toimitaan jälkiviisaasti).

• Imovaattorit (nopeat kakkoset tai sivusta hyökkääjät) ovat menestyksekkäimpiä kilpailussa.


Tyypilliset virheet kilpailuanalyysissä!

Kilpailuanalyysit epäonnistuvat useinmiten johtuen puutteellisista kilpailu-, strategia-, johtajuuden ja psykologian opeista. Analyysi toteutetaan virheellisesti markkina-, toimiala-, kilpailija-, asiakas-, tulos-, tuote- tai palvelulähtöisesti.

 

Optimistisuus ja huonot itsetuntemukset.

Yliarvioidaan omia vahvuuksia tai positiota.

• Aliarvioidaan kilpailua tai kilpailijoita.

• Keskitytään vain näkyviin kilpailijoihin.

• Ei nähdä omia heikkouksia ajattelussa.

• Analyysiä lykätään tai toteutetaan hätiköiden.

 

Puutteelliset käytännönläheiset ja teorian opit.

• Ainutlaatuisuus puuttuu analyysistä.

• Ihmisnäkökulma puuttuu analyysistä.

• Looginen ja objektiivinen näkökulma puuttuu analyysistä.

• Ei hahmoteta tai ymmärretä erilaisuuksia ihmisluonteissa ja ympäristöissä.


Palvelun periaatteet

Kilpailuanalyysi voidaan toteuttaa toimiala-, yritys-, brändi-, tuote- ja / tai palvelutasolla. Kilpailuympäristö ja kilpailun rakenne määritetään kognitiivisesta näkökulmasta, ei toimiala, eikä markkina-, tuote- tai palvelunäkökulmasta kuten useimmat analyysit toteutetaan.

 

Analyysin lähtökohdat:

• Ainutlaatuisuus. Jokainen kilpailuympäristö on ainutlaatuinen.

• Reagoivat profiilit (yrityksien motivaatiot ja käyttäytyminen).

• Toimialan tai kategorian sokeat pisteet, vahvuudet ja heikkoudet.

• Teidän erilaistuvat vahvuudet ja heikkoudet huomioiden kilpailijoidenne.

 

Kilpailun kategorisointi:

• Asiakaslähtöiset ja kilpailulähtöiset yritykset.

• Yritysten tai brändien kilpailustrategiat ja taktiikat markkinapositionsa nähden.

• Erilaisuudella ja paremmuudella kilpailevat yritykset, brändit, tuotteet tai palvelut.


Lopputulos (palvelun tavoite)

Moniulotteisempi kuva kilpailun periaatteeista ja rakenteesta, jotka tukevat kilpailustrategian ja taktiikan suunnittelua ja ennakointia.